ACM START ONDERZOEKEN NAAR
MISLEIDENDE DUURZAAMHEIDS-CLAIMS IN DRIE SECTOREN.

 

 

ACM logoDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) start onderzoeken naar misleidende duurzaamheidsclaims in de sectoren
energie, zuivel en kleding.

De ACM heeft deze sectoren gekozen omdat zij bij vooronderzoek hier veel mogelijk
misleidende duurzaamheidsclaims zag. Dit vooronderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie,
die al in januari naar buiten kwam met het nieuws dat zo’n 344 bedrijven valse duurzaamheidsclaims maakten op hun sites.

Duurzaamheid speelt voor consumenten bij hun aankopen in deze sectoren een grote rol.

In totaal zijn ruim 170 bedrijven aangeschreven met de oproep hun duurzaamheidsclaims te controleren op juistheid.
Als bedrijven consumenten misleiden over de duurzaamheid van hun producten kan de ACM boetes opleggen.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wij doen deze actie om bedrijven te activeren
hun duurzaamheidsclaims kritisch te bekijken op juistheid, duidelijkheid en onderbouwing.

Nu nog slechts 3 sectoren… Maar ook wij komen aan de beurt.

We starten met deze drie sectoren omdat hier het duurzaamheidsaspect voor consumenten
een grote rol speelt bij hun aankopen. Consumenten moeten de duurzaamheidsclaims kunnen vertrouwen.

En bedrijven met eerlijke claims mogen geen oneerlijke concurrentie ondervinden van bedrijven
die consumenten misleiden met misleidende claims.” In de kledingsector zijn ruim 70 kledingbedrijven
aangeschreven met het verzoek hun claims kritisch onder de loep te nemen.

Meerdere mensen in ons vak promotionele artikelen zeggen dat dit slechts een voorloper is
van wat er binnen onze branche te gebeuren staat. Het is geen kwestie meer van ‘of’, maar
van ‘wanneer’ wij aan de beurt zijn. Greenwashing kan ècht niet meer en zal door de eindklant of de autoriteiten
keihard worden afgestraft.

Claims die de ACM hier tegenkwam zijn:

  • Een kledingaanbieder gebruikt de claim ‘T-shirt van biologisch katoen’, terwijl het T-shirt
    maar voor 50% bestaat uit biologisch katoen;
  • op een kledingwebsite kun je het aanbod filteren op “duurzaamheid”. Consumenten die dit filter gebruiken,
    krijgen alle kledingstukken met het label “duurzame keuze” te zien. Maar de webwinkel vermeldt niet
    wat er duurzaam is aan de getoonde kleding.

Eerder dit jaar heeft de ACM de vuistregels voor betrouwbare duurzaamheidsclaims gepubliceerd:

  • Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft
  • Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel
  • Vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn
  • Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidinspanningen van uw bedrijf
  • Zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend

De ACM roept de aangeschreven bedrijven op hun duurzaamheidsclaims te controleren
aan de hand van de vuistregels.
Dit geldt zowel voor producten die zij online als offline verkopen. Vanaf half juni gaat de ACM het effect
van deze actie controleren en daarna de resultaten publiceren.

Bedrijven die consumenten misleiden met claims
die zij niet kunnen waar maken kan de ACM een last of een boete opleggen.
De boetes kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding of een percentage van de omzet.

Wat doet Promotoday in relatie tot het bovenstaande?

  • Wij letten reeds sinds ons bestaan in 2006 op Greenwashing. Niet pas nu omdat Greenwashing steeds meer de aandacht opeist. 

Een voorbeeld van greenwashing…
Een houten promotieartikel uit China “groen” noemen omdat het van hout is gemaakt?
Daar kijken we dwars doorheen…!!

Wel of niet duurzaam?
Noem niet alle potloden duurzaam omdat ze van hout gemaakt zijn…

We geven extra ondersteuning aan leveranciers en fabrikanten die het milieu werkelijk een warm hart toedragen
bijvoorbeeld door het overleggen van testrapporten.

Indien mogelijk bedrukken we met gifvrije inkten.

 Als een artikel bij Promotoday niet Eco is dan draagt het geen  Eco logo.

De boodschap voor een goed milieu uitdragen.

 

  • ACM logoHierboven weer een artikel van een gerenommeerde organisatie zoals ACM.

 

 

 

Eigendomsrechten

AH Holding B.V. behoudt zich alle eigendomsrechten en andere rechten voor van Promotoday.nl en informatie via Promotoday.nl omtrent de aangeboden producten. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van AH Holding B.V. is het niet toegestaan informatie en/of huisstijl te kopiëren, te  vermenigvuldigen of te bewerken anders dan voor persoonlijk, niet commercieel gebruik. Niets uit de tekst of foto´s in de website van Promotoday.nl mag op enige wijze worden vermenigvuldigd en/of openbaar worden gemaakt.

Hieronder een greep uit onze kleine- en grote relaties